6 nov 2007

Nieuwe marketing: Seminar

Afgelopen 2 maanden heb ik een absolute spoedcursus gehad in nieuwe vormen van web-based marketing. Een interessant en erg actueel onderwerp dat constant aan verandering onderhevig is.

Ik heb geleerd en gelezen over onderwerpen als de nieuwe cocreatie trend, en termen als "The Long Tail", narrowcasting en crossmediale marketing zijn mij niet langer vreemd.
Wat mij eigenlijk het meest is opgevallen is dat deze thema's op mijn opleiding (commerciële economie aan de Hogeschool van Amsterdam) niet of weinig worden belicht.

Tevens zoeken we voor ons product X (ik mag de naam nog niet prijsgeven) een testgroep, en wie zijn er nou kritischer en lastiger dan een groep studenten. Vandaar dat we studenten willen betrekken bij het testen en ontwikkelen van ons product.

Ik dacht, waarom niet een seminar op onze school over bovenstaande thema's zodat we studenten iets kunnen bij leren over actuele onderwerpen!

Het idee zou zijn om een middag te organiseren met een aantal vooraanstaande sprekers op dit gebied, bijvoorbeeld uit de marketing blogosphere; denk aan Marco Derksen (marketingfacts, Upstream), Dutch Cowboys, Frankwatching etc. En uiteraard een spreker uit ons eigen team om ons nieuwe product te presenteren en studenten te vragen mee te denken.

Morgen ga ik het idee aan mij school voorleggen en heb ik een afspraak met het opleidingshoofd van mijn opleiding (Coby Wezel) . Ik weet zeker dat hier op mijn school wel een potje voor te vinden is ;-)

Ideeën?? laat een reactie achter!

Update: 7-11

Vanmiddag gesproken met Nuria Arbones op de HvA en haar dit idee voorgesteld. Gelukkig enthousiaste reacties en een concreet voorstel.

We waren het er allebei over eens dat Januari 2008 een goede tijd zou zijn. Dan is het begin van het nieuwe semester en is iedereen op school relaxed. Ook leraren hebben dan tijd.

Verder heb ik gevraagd welke middelen beschikbaar zijn; locatie, tijd, geld, media, AANWEZIGHEIDSPLICHT etc..

Wat betreft ruimte zijn er 3 opties: het auditorium, hier is plaats voor circa 200 man en de techniek is in deze ruimte altijd goed geregeld.

Het studielandschap, dit is een ruimte op de 12e verdieping met uizicht over de stad, kleiner als het auditorium maar nog steeds plaats genoeg voor circa 120 man, en het café op de begane grond, met als voordeel dat je er bier kunt krijgen!

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar het studielandschap vanwege de 'open ruimte', hier moeten mensen ook staan en is het wat rommeliger wat de sfeer waarschijnlijk wel ten goede komt. Het is leuk om het geen statische lezing te laten worden maar ook reacties te kunnen krijgen uit het publiek.

Geld is er helaas niet! Naja, het is er wel maar ze geven het niet uit. Na doorvragen was 150 euro per uur voor een spreker te doen.. (toch iets)

Qua tijd is de meest logische optie een blok van twee-en-een-half uur met een korte pauze. Dit biedt genoeg ruimte voor een intro en 3 sprekers (3x 40 minuten).

Op mijn stoute voorstel of er niet een verplichte aanwezigheid / studiepunt voor studenten kan gelden werd tot mijn verbazing positief gereageerd. Ze waren best bereidt daar over na te denken.

Omdat het onderwerp van de dag gaat over nieuwe marketingvormen heb ik aangegeven dat het leuk zou zijn om de middag via een livestream op het internet te zetten. Hiervoor is de techniek in huis en dit kan geregeld worden.

Morgen brainstormen over hoe we Findsi hierin gaan passen en welke mensen we willen uitnodigen om te komen spreken. Mijn voorkeur voor nu: Frank, Marco en Onno/Herbert (voor Findsi)..

Verder de concrete afspraak gemaakt om te komen met een opzet voor de dag zoals wij die vooor ons zien.

Om met de woorden van Peter Blokland af te sluiten: "Nieuwe projecten; daar krijg ik energie van!!

Geen opmerkingen: